Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016

Δημόσιο σχολείο: 12 χρόνια δεν αντιλήφθηκαν τις μαθησιακές δυσκολίες παιδιού

Δημόσιο σχολείο: 12 χρόνια δεν αντιλήφθηκαν τις μαθησιακές δυσκολίες παιδιού
Αδυναμίες στον μηχανισμό έγκαιρου εντοπισμού των ειδικών μαθησιακών αναγκών παιδιών εντοπίζει η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά. Άμεση συνέπεια είναι η προσθήκη επιπλέον άγχους και αγωνίας στα ίδια τα παιδιά.
 
Στην ετήσια έκθεση της για το 2014 και με αφορμή συγκεκριμένο παράπονο που τέθηκε ενώπιον της, η Επίτροπος επισημαίνει ότι πρέπει να ενισχυθεί ο μηχανισμός έγκαιρου εντοπισμού των ειδικών μαθησιακών και άλλων αναγκών των παιδιών, σε όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία. Η κα Κουρσουμπά υποδεικνύει ότι ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει να τίθεται, το αργότερο, σε πλήρη εφαρμογή με την έναρξη της φοίτησης του παιδιού στο νηπιαγωγείο.
 
Για χρόνια δεν αντιλήφθηκαν τις μαθησιακές δυσκολίες παιδιού 
Η Επίτροπος, στην έκθεση της αναφέρεται στην περίπτωση 15χρονου εφήβου, ο οποίος μετά από διαδρομή 12 και πλέον χρόνων εντός του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος και παρότι παρουσίαζε μαθησιακά  προβλήματα και δυσκολίες, δεν έτυχε της αναγκαίας αξιολόγησης, και, ως εκ τούτου, δεν του δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να ενταχθεί σε πρόγραμμα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Όπως υποδεικνύει η κα Κουρσουμπά, ενώ υπάρχει νομοθετική ρύθμιση η οποία διασφαλίζει τα δικαιώματα του παιδιού, ως παιδιού με αναπηρία, ωστόσο στο πλαίσιο της πρακτικής εφαρμογής των προνοιών του νόμου αυτά τα δικαιώματα συχνά καταπατούνται. «Παρά τις προφανείς ενδείξεις που παρουσίασε το συγκεκριμένο παιδί, τόσο στο γνωστικό όσο και στο συναισθηματικό επίπεδο, δεν κινητοποιήθηκε είτε κάποια/ κάποιος από τους εκπαιδευτικούς του είτε κάποια/ κάποιος ειδικός επαγγελματίας, προκειμένου να προχωρήσουν σε αξιολόγηση του παιδιού», προστίθεται στην έκθεση.
Τo γεγονός ότι δεν έγινε έγκαιρη διάγνωση των αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού, προκειμένου να του προσφερθεί έγκαιρα η απαραίτητη στήριξη, επιβάρυνε τόσο τον ίδιο, όσο και τους γονείς του με επιπρόσθετο άγχος. Η αξιολόγηση του παιδιού δεν έγινε δυνατή παρά μόνο όταν η μητέρα αποτάθηκε στον ιδιωτικό τομέα και μέρα από παρότρυνση εκπαιδευτικού του παιδιού.
 
Οι εισηγήσεις 
Για την αποτελεσματική και έγκαιρη υποστήριξη των παιδιών, από τη νηπιακή ηλικία, η κα Κουρσουμπά εισηγείται τη σύσταση Ομάδων Άμεσης Παρέμβασης, στις οποίες να συμμετέχουν Λογοπαθολόγος, Εργοθεραπευτής και Ειδικός Παιδαγωγός, ενδεχομένως και Εκπαιδευτικός Ψυχολόγος. Οι ομάδες θα στηρίζουν, από άποψη ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, το έργο που γίνεται στο πλαίσιο της προσχολικής μονάδας. Στόχος θα πρέπει να είναι, κάθε παρέμβαση να σχεδιάζεται κατά τρόπο που να είναι δυνατή η στήριξη του παιδιού, στη βάση ενός εξατομικευμένου προγράμματος εντός της τάξης και με στόχο τον περιορισμό της ανάγκης του παιδιού για στήριξη σε μεγαλύτερες ηλικίες.
 
Εισηγείται επίσης την ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού, το οποίο θα μπορεί, αφενός, να αναγνωρίσει παιδιά που πιθανόν να έχουν ειδικές ανάγκες, αφετέρου να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους αυτές.
 
Καθόσον αφορά τη νομική υποχρέωση του προσωπικού ενός σχολείου σε ότι αφορά παιδιά με αναπηρία, το ΥΠΠ, ως η καθ’ ύλην αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή των προνοιών του Νόμου και των Κανονισμών στα πλαίσια του σχολείου, θα πρέπει να είναι σε θέση να διασφαλίζει την εφαρμογή τους από όλους τους επαγγελματίες στο χώρο του σχολείου και, επιπρόσθετα, να λαμβάνει πειθαρχικά μέτρα σε περίπτωση παραβίασής τους.
 
Σε αυτά τα πλαίσια, κάθε Επιθεωρητής/τρια πρέπει να διασφαλίζει ότι η Διευθυντική Ομάδα του κάθε σχολείου για το οποίο είναι υπεύθυνος/η, έχει πλήρη γνώση καθόσον αφορά το νομικό πλαίσιο που διέπει τα παιδιά με αναπηρία. Από πλευράς της, η Διεύθυνση κάθε σχολείου οφείλει να φροντίζει για την ενημέρωση και επιμόρφωση του προσωπικού σε ότι αφορά τη σχετική νομοθεσία και τον έγκαιρο εντοπισμό παιδιών που πιθανόν να έχουν μαθησιακές δυσκολίες, πέραν της εγκυκλίου που πιθανόν να λαμβάνει, από το ΥΠΠ, κατά την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς.
 
Κάθε Διευθυντής οφείλει να είναι ενήμερος για το κάθε παιδί που φοιτά στο σχολείο του το οποίο βιώνει σχολική αποτυχία ή παρουσιάζει συναισθηματικές ή άλλες δυσκολίες και, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, να αξιολογεί έγκαιρα κατά πόσο χρήζει αξιολόγησης από την Επιτροπή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου