Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2016

Thess ράμπα; Η εφαρμογή που σε βοηθάει να εντοπίσεις τις ράμπες

rampa

Ένα βράδυ που αποφάσισα να γίνω αντιπαραγωγικός για λίγο (σύμφωνα με τα λεγόμενα γνωστού αοιδού) και βγήκα με φίλους να πιούμε τσίπουρα, βρέθηκα σε κοινή παρέα με τον Κωνσταντίνο, έναν από τους ανθρώπους που σκέφτηκαν, οργάνωσαν και υλοποίησαν (ή μάλλον υλοποιούν) την εφαρμογή Thess-ράμπα. Η ιδέα μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρουσα.

Ορμώμενοι από τη δυσκολία που
αντιμετωπίζουν καθημερινά τα άτομα που χρησιμοποιούν αμαξίδιο, πέντε φίλοι, ο Γιώργος Θεοδώρου, ο Κωνσταντίνος Λαλιώτης, ο Γιώργος Παπαδημητρίου, ο Γιάννης Μπελικαϊδης και ο Γρηγόρης Αδαμόπουλος, διαχειρίζονται μια εφαρμογή που διευκολύνει τη μετακίνηση στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Τι είναι το Thess-ράμπα;
Το Thess-ράμπα είναι μία διαδικτυακή εφαρμογή, η οποία στοχεύει στην διευκόλυνση της μετακίνησης των ατόμων με κινητικά προβλήματα και στην διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους μέσα στην πόλη. Οι τρέχουσες υποδομές για τα εν λόγω άτομα, τόσο σε εθνικό, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ελάχιστες, με αποτέλεσμα να εντοπίζεται θέμα έλλειψης δικαιοσύνης στο δημόσιο χώρο.
Πώς λειτουργεί η εφαρμογή;
Η εφαρμογή, λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένες παραμέτρους όπως την κατάσταση των ραμπών και των πεζοδρομίων, καθώς και την πιθανότητα ύπαρξης εμποδίων σε αυτά, προτείνει βέλτιστες διαδρομές για τους χρήστες αναπηρικών και άλλων ειδών αμαξιδίων. Υπάρχει φυσικά και η δυνατότητα αξιολόγησης και συμμετοχής από την πλευρά του χρήστη, κάτι που θέλουμε να αποτελέσει στο μέλλον βασικό πυλώνα της εφαρμογής. Ελπίζουμε να λειτουργήσει και ως ένα μέσο κοινωνικής πίεσης, με στόχο τη βελτίωση της πόλης βάσει των αναγκών των πολιτών.
thessrampa2
Η ιδέα ήταν δική σας ή έχετε δει κάτι αντίστοιχο να εφαρμόζεται στο εξωτερικό;
Η ιδέα ήταν δική μας και προέκυψε με αφορμή έναν διαγωνισμό για τη δημιουργία διαδικτυακών εφαρμογών στην πόλη της Θεσσαλονίκης μέσα στο 2014 (Apps 4 Greece: Thessaloniki). Μιας και δύο από εμάς ήμαστε φοιτητές στη Θεσσαλονίκη, είχαμε διακρίνει τις δυσκολίες των ατόμων με αμαξίδιο στην πόλη και θέλαμε να κάνουμε κάτι γι αυτό. Να φανταστείς ότι σε πολλά σημεία πεζοδρομίων, υπάρχουν γκράφιτι από πολίτες που διαμαρτύρονται για την ανυπαρξία ράμπας. Προς το παρόν, δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο στο εξωτερικό, μόνο εφαρμογές που συμπεριλαμβάνουν προσβάσιμα σημεία (εστιατόρια, δημόσια κτήρια κτλ).
Με τι κριτήριο αξιολογείτε μια ράμπα ή ένα πεζοδρόμιο;
Ράμπες και πεζοδρόμια αξιολογούνται σε καλού, μέτριου και κακού τύπου. Για τις ράμπες, εξετάζονται τα λειτουργικά χαρακτηριστικά τους και η διακίνηση σε αυτές. Τα λειτουργικά χαρακτηριστικά είναι το σχήμα της ράμπας, το είδος, το χρώμα και η κατάσταση του δαπέδου καθώς και η πιθανότητα ύπαρξης εμποδίου (πχ. παράνομα σταθμευμένο όχημα). Όσον αφορά τη διακίνηση, εκτιμάται η ασφάλεια και η άνεση της χρήσης κάθε ράμπας. Το συγκεκριμένο κριτήριο προκύπτει από τον συνδυασμό των λειτουργικών χαρακτηριστικών, της κλίσης και του μήκους της ράμπας όπως αναφέρεται στις “Οδηγίες Σχεδιασμού για την Αυτόνομη Διακίνηση και Διαβίωση ΑμεΑ” (ΥΠΕΚΑ). Σύμφωνα με τις προδιαγραφές για την κάλυψη μιας υψομετρικής διαφοράς 10-25 εκατοστών (ύψος πεζοδρομίου) η μέγιστη ανεκτή κλίση είναι 8%. Για τα πεζοδρόμια, ακολουθούμε μια παρόμοια διαδικασία και αξιολογούμε, κυρίως, την κατάστασή τους, όσον αφορά πιθανές φθορές, την πιθανότητα ύπαρξης εμποδίου και διάφορα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, όπως το πλάτος, η άνεση κίνησης και η κλίση τους (γεωμορφολογία).
thessrampa4
Έχοντας ασχοληθεί επισταμένως, πιστεύετε ότι οι υποδομές για τη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία είναι όντως σε τόσο χαμηλό επίπεδο όσο νομίζουμε; Ή είναι υπερβολική αυτή η αίσθηση που υπάρχει;
Η κατάσταση δυστυχώς ως επί το πλείστον είναι τραγική και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Οι χρήστες των αμαξιδίων πολλές φορές αναγκάζονται να περιορίζουν τις διαδρομές τους στις απολύτως απαραίτητες, και στις περισσότερες περιπτώσεις, μόνο με τη χρήση αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να βρουν θέσεις στάθμευσης και να μην έχουν πρόσβαση σε πολλά σημεία και περιοχές. Τα πολλά κατασκευαστικά λάθη, οι ανύπαρκτες ράμπες και η ασυνειδησία πολλών συμπολιτών μας είναι λίγα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Ξέρεις, ο καθένας λέει ότι αφήνει για λίγο το αυτοκίνητό του μπροστά στη ράμπα, αλλά αυτό το λίγο είναι πολλές φορές αρκετό για τους χρήστες των ραμπών.
Σε τι βαθμό έχει φέρει αποτελέσματα; Παίρνετε μηνύματα από ανθρώπους που τη χρησιμοποιούν;
Η εφαρμογή λειτουργεί ακόμη πιλοτικά και δεν έχει ουσιαστικά χρησιμοποιηθεί από τους ενδιαφερόμενους χρήστες. Βρισκόμαστε ακόμη στο πρώιμο στάδιο της ανάπτυξής της και αναζητούμε μία χρηματοδότηση που θα μας βοηθήσει να συνεχίσουμε και να γίνει όλο αυτό πιο εκτεταμένα. Παρόλα αυτά, ερχόμενοι σε επαφή με χρήστες αμαξιδίων, είχαμε ιδιαίτερα θετικά σχόλια και προτάσεις βελτίωσης.
thessrampa6 thessrampa7
Με την είσοδο στη σελίδα της εφαρμογής, παρατηρεί κανείς ότι έχετε χαρτογραφήσει το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ποιές είναι οι επιδιώξεις σας;
Φυσικά, η μακροπρόθεσμη επιδίωξή μας είναι η εφαρμογή να παίξει ενεργό ρόλο στη διευκόλυνση όλων των ενδιαφερόμενων ανθρώπων και να λειτουργήσει, εκτεταμένα υπέρ της διαμόρφωσης ενός πιο ανθρώπινου αστικού περιβάλλοντος για όλους, τόσο εντός Ελλάδας, όσο και στο εξωτερικό. Ως επόμενο βήμα λοιπόν στην παρούσα φάση, θεωρούμε ότι είναι σημαντικό να επεκταθεί η λειτουργία της εφαρμογής γεωγραφικά και να γίνει μία μελέτη στην Αθήνα και σιγά-σιγά σε όλη την Ελλάδα, μαζί με την ταυτόχρονη ανάπτυξη του κατάλληλου λογισμικού για φορητές συσκευές, δηλαδή Android και IOS.
thessrampa3
Υπάρχει στο μυαλό σας μια πόλη-παράδειγμα στην ευκολία μετακίνησης των ατόμων με αναπηρία;
Βέβαια, όλο και περισσότερες πόλεις του εξωτερικού υιοθετούν μοντέλα των έξυπνων πόλεων και δίνουν την πρέπουσα σημασία για τη μετακίνηση όλων των πληθυσμιακών ομάδων τους. Καλά παραδείγματα είναι η Βαρκελώνη και το Μάντσεστερ, όπου εκτός από τις απαραίτητες αστικές υποδομές, λειτουργούν και αντίστοιχες υπηρεσίες για άτομα με κινητικούς περιορισμούς, από ειδικές τακτικές διαδρομές, μέχρι τουριστικές υπηρεσίες. Επιδίωξή μας όμως είναι να αρχίσει αυτό να γίνεται παντού και μάλιστα, με βάσει τις ανάγκες των ίδιων των χρηστών.
Η ομάδα του Thess-ράμπα συμμετέχει στον 1ο κύκλο του προγράμματος “ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΤΗΣ” του INNOVATHENS – KOΜΒΟΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ, ενώ έχει διακριθεί  στον διαγωνισμό “Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη:  APPS4Thessaloniki παίρνοντας το 1ο βραβειο, τη 2η θέση της κριτικής επιτροπής και 1η θέση στη ψηφοφορία του κοινού. (14/11/2013 – 3/4/2014)
Ακόμη, βραβεύθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ στο πλαίσιο της διοργάνωσης«Εβδομάδα Έξυπνης Κινητικότητας Θεσσαλονίκης: το μέλλον των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών». (22 – 26/9/2014), ενώ συμμετείχε και στην έκθεση  “Φαντάσου την πόλη: Θεσσαλονίκη 2014″(20 – 29/6/2014)
thessrampa5
Λίγα λόγια για τα μέλη της ομάδας:
  • Ο Γιώργος Θεοδώρου είναι χωροτάκτης-πολεοδόμος (M.Sc. 2014 ΑΠΘ) και ασχολείται με θέματα έξυπνων πόλεων, ΤΠΕ και καινοτομίας. g.theodorou@hotmail.com
  • Ο Κωνσταντίνος Λαλιώτης είναι τελειόφοιτος χωροταξίας στην πολυτεχνική σχολή του ΑΠΘ και ασχολείται με τη δικαιοσύνη στο σχεδιασμό του δημόσιου χώρου. konstantinos.laliotis@yahoo.gr
  • Ο Γιώργος Παπαδημητρίου είναι μεταπτυχιακός φοιτητής Η/Υ στην πολυτεχνική σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών και έχει συμμετάσχει στην υλοποίηση του Mobile δικτυακού τόπου της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πατρών.papadimitr@ceid.upatras.gr
  • Ο Γιάννης Μπελικαϊδης είναι ηλεκτρολόγος μηχ/κός & μηχ/κός υπολογιστών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και κατέχει πτυχίο Web Developer. iobelika@gmail.gr
  • Ο Γρηγόρης Αδαμόπουλος είναι απόφοιτος του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έχει εργαστεί σε εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων.grig.adamopoulos@gmail.com
Συνέντευξη: Μάνος Φραγκιουδάκης
Βρείτε το Alternactive στο FacebookTwitter και στο Instagram.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου